Meest voorkomende klachten kinderfysiotherapie

Er zijn diverse klachten en andere indicaties waarvoor u terecht kunt bij een kinderfysiotherapeut. Hieronder vindt u een overzicht met indicaties en klachten voor kinderfysiotherapie. Dit overzicht is uiteraard niet compleet. Heeft uw kind een klacht die er niet tussen staat maar waarvoor kinderfysiotherapie wellicht wel kan helpen? Neem gerust contact met ons op.

ZUIGELINGEN

• Voorkeurshouding/asymmetrische ontwikkeling   300_afbeelding2.png
  • Lage spierspanning
  • Hoge spierspanning en overstrekken
  • Achterstand in de motorische ontwikkeling
  • Orthopedische aandoeningen
  • Neurologische aandoeningen en syndromen
  • Erbse parese
  • Cerebrale parese
  • Neurmusculaire aandoeningen
  • Syndromen

PEUTERS EN KLEUTERS

300_afbeelding2.png

• Achterstand in de motorische ontwikkeling
  • Niet mee kunnen komen met leeftijdsgenootjes met gym of op het schoolplein
  • Afwijkend voortbewegen, zoals billenschuiven
  • Veelvuldig vallen
  • Afwijkend looppatroon
  • Neurologische aandoeningen
  • Orthopedische aandoeningen

JONGEREN

100_afbeelding3.png

• Schrijfmotorische problemen
  • Houdingsproblematiek
  • Pijnklachten of blessures
  • Orthopedische klachten
  • Neurologische aandoeningen

WAT KUNT U VERWACHTEN?

Onderzoek:

Het onderzoek bestaat grofweg uit 2 onderdelen. De anamnese (het vraaggesprek) en het lichamelijk onderzoek. Hieronder leggen we verder uit wat u zich hierbij voor kunt stellen.

Vraag gesprek:

Wanneer u en uw kind bij ons komen starten we met een anamnese. Dit is een vraaggesprek met als doel het inzichtelijk maken van de problemen en de bijbehorende hulpvraag die jullie hebben.

Over het algemeen worden er vragen gesteld over de voorgeschiedenis, de motorische ontwikkeling tot dan toe maar ook andere ontwikkelingsdomeinen als bijvoorbeeld spel ontwikkeling, spraak-taal ontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling komen aan bod. Maar ook onderwerpen als hobby’s of sporten worden besproken in dit vraaggesprek.

Lichamelijk onderzoek:

Wanneer de hulpvraag op het gebied van de motorische ontwikkeling ligt zullen er test gedaan worden om het motorisch functioneren van uw kind in kaart te brengen. Deze tests bestaan veelal uit spelletjes.

Afhankelijk van de hulpvraag wordt er lichamelijk onderzoek gedaan, zo kan er bijvoorbeeld gekeken worden naar mobiliteit van gewrichten, spierlengte of kracht.

Na het afronden van het onderzoek worden de bevindingen besproken en stellen we, indien nodig, samen een behandelplan op.

Behandeling:

Het doel van de behandeling is om passend bij de hulpvraag de motorische en/of bewegingsmogelijkheden van uw kind spelenderwijs te verbeteren. Vaak krijgt uw kind ook oefeningen aangeleerd die thuis herhaald kunnen worden.

Bij zuigelingen bestaat de behandeling voor een groot deel uit hanterings- en speladviezen aan ouders. U kunt samen met uw kind ook thuis oefenen.

Kinderen tot 2 jaar behandelen we in de regel aan huis, kinderen vanaf 3 jaar zien we bij ons op de praktijk of in een van onze nevenvestigingen.

VERWIJZING, TARIEVEN EN VERGOEDINGEN

Verwijzing

Al sinds januari 2006 kunt U zonder verwijzing van een arts terecht voor onderzoek, en/of behandeling bij een fysiotherapeut.
Wanneer behandeling aan huis noodzakelijk is kan het zijn dat er toch een verwijzing nodig is. Dit is afhankelijk van uw verzekering. Twijfelt u of u een verwijzing nodig heeft? Neem gerust contact met ons op.

Vergoeding en tarieven:

Voor informatie over vergoeding en tarieven klikt u hier

Fysiotherapie Dauwendaele

Hoofdvestiging
Roozenburglaan 89
4337 JB Middelburg

CBS Acaciahof (Kinderfysiotherapie)
Generaal Hakewill Smithlaan 9
4333BW  Middelburg

De Combinatie (Kinderfysiotherapie)
Pablo Picassoplein 121
4382KB  Vlissingen